CV

Curriculum Vitae

Zelfstandig Kunstenaar

Docent aan de Vrije Academie Nunspeet (VAN), kunstacademie in Nunspeet
Opleidingen Voorbereidend Jaar en Kunst Ruimtelijk Keramiek, 2005 – 2023

Projectontwikkelaar Kunsteducatieve Projecten

Opleidingen

Nederlandse Keramiekopleiding, SBB Gouda 2020, cum laude

Docent Beeldende Kunst en Vormgeving, Windesheim Zwolle, 2012

Docent Dans, Hogeschool voor de Kunsten Arnhem, 1991

Ik ben een keramist met wortels in de danswereld. Niet verwonderlijk dat de ruimtebeleving en de vormen om me heen een grote rol spelen. In het werk onderzoek ik de ruimte die bestaat uit de fysieke ruimte en de persoonlijke ruimte. Landschappen, kadasterkaarten, landschapsarchitectuur, de problematiek rondom krapte van de leef- en woonruimte, maar ook de eindeloze ruimte zijn onderwerpen waar ik me mee bezig hou. 

Wat staat waar en ten opzichte van elkaar?                 

Wat ik maak zijn sobere compacte objecten van platen klei. Technisch en strak met een gladde afwerking maar die er toch zacht en esthetisch uit zien. Ik hou van eenvoud en abstract werk, daarom gebruik ik geometrische vormen met een dynamiek tussen recht en bol, open en gesloten, symmetrie en asymmetrie. Daarin zoek ik naar een subtiele spanning tussen vormen, een wonderlijk spel met vorm en compositie.

I am a visual artist with roots in the dance world. Not surprisingly, the spatial experience and the shapes around me play a major role. In the work I explore the space that consists of the physical space and the personal space. Landscapes, Land registry cards, landscape architecture, the problem surrounding the limits of the living space, but also the infinite space are topics I’m dealing with.

What’s where and what is the relation to eachother?

What I make are sober compact objects out of slabs of clay. Technical and clean with a smooth finish but that still looking soft and aesthetic. I love simplicity and geometric shapes with a dynamic relation between right-angled and spherical, open and closed, symmetry and asymmetry. There I look for a subtle tension between shapes in the composition. 

De Nationale Keramiekprijs, 5e plaats, 2022, Juryrapport

Het vakmanschap van Patricia zijn duidelijk terug te vinden in haar werk. Het zit technisch perfect in elkaar. Het is heel strak, esthetisch en aangenaam om naar te kijken. Maar het is niet alleen om naar te kijken, de gladde afwerking nodigt uit om aan te raken. Haar gebruik van vormen en compositie is heel authentiek. Haar werken zijn sober en compact van karakter. Ze weet haar objecten te reduceren tot de pure essentie en alle overbodige poespas weg te laten. Ze stralen een grote stelligheid uit: “this is what you get”.

Maar deze eenvoud is misleidend. Wie verder kijkt ziet een wonderlijk spel met vorm en compositie. Het lijkt een functionele combinatie, toegepast design, maar ook dit is een illusie. De combinatie van vormen suggereert een beginstand, een start opstelling die veranderd kan worden. Haar beelden en opstellingen van vormen nodigen uit om deze te gaan onderzoeken, om mee te gaan schuiven te en mee te gaan spelen. Ze hebben potentie in zich en samen kunnen ze een verrassend aantal nieuwe beelden en composities vormen. Net zoals dansers in een choreografie kunnen bewegen en samen telkens nieuwe opstellingen, vormen en sferen kunnen realiseren. En hierin blijkt dat een verleden zich niet laat weg moffelen, Patricia was in een vorig leven dansdocent. Haar beelden, zijn als dans opstellingen. De vormen zijn open, met altijd een altijd aanwezig spanningsveld, een dynamiek tussen recht en bol, symmetrie en asymmetrie, nooit is de compositie volledig gesloten. Pas sinds drie jaar is ze afgestudeerd aan de keramiekopleiding in Gouda. Haar materiaalbeheersing en vormgevoel is fenomenaal en haar werk is veelbelovend.

CRKBO geregistreerd docent