“Pool” is een keramisch landschap — een sculpturale verkenning van ruimte, spel en waarneming. Op het eerste gezicht toont het werk zich als een geometrische compositie: een rechthoekig volume met een cirkelvormige uitsparing waarin een groep mat geglazuurde bollen ligt verscholen. Maar wie dieper kijkt, ontdekt een gelaagde metafoor — een “pool” in meerdere betekenissen.
Het werk speelt met de dubbelzinnigheid van het woord “pool”: het verwijst zowel naar de fysieke ruimte van een verzonken bassin — een zwembad — als naar het speelse element van het biljartspel, waar bollen bewegen en botsen binnen afgebakende grenzen. De vormen ogen stil, maar roepen tegelijk een gevoel van potentiële beweging op, alsof ze elk moment in actie kunnen komen.
Doordat de bollen zich onder het maaiveld bevinden, ontstaat een ervaring van onderdompeling — alsof je onder de oppervlakte kijkt, naar een verstilde wereld die normaal verborgen blijft. Het subtiele contrast in texturen, van het zachte matte oppervlak van de bollen tot het strakke, architecturale kader, voegt een tastbare gelaagdheid toe die pas volledig tot zijn recht komt bij fysieke ervaring.
“Pool” is niet enkel een object, maar een landschap — een ruimtelijk spel van begrenzing en vrijheid. Het nodigt de toeschouwer uit om ruimte anders te ervaren, onder de oppervlakte te kijken, en spel te vinden op onverwachte plekken.
“Pool” is a ceramic landscape — a sculptural exploration of space, play, and perception. At first glance, the piece presents itself as a geometric composition: a rectangular volume with a circular recess, revealing a clustered constellation of matte-glazed spheres. But upon deeper observation, it opens itself up as a layered metaphor — a “pool” in multiple dimensions.
The work draws from the duality of the word “pool”: referencing both the physical space of a sunken basin — reminiscent of a swimming pool — and the playful dynamics of the game of pool, where spheres move and collide within defined boundaries. The forms are simultaneously still and suggestive of potential movement, inviting the viewer to imagine the hidden mechanics beneath the surface.
By situating the spheres below the visual horizon of the top plane, the piece evokes a sense of submersion — as though one is peering below the ground level, beneath the surface, into a quiet, suspended world. The subtle contrast in textures, from the soft matte finish of the spheres to the smooth precision of the architectural frame, adds a tactile dimension that can only fully be appreciated in person.
“Pool” is not only an object but a landscape — a spatial game of containment and release. It encourages us to rethink our relationship with space, to look below the surface, and to find play in unexpected places.